Friday 25 January 2013

bila kita sakit hati

pernah x kita rasa sakit hati bila org cari pasal dengan kita? bila orang cari je kesalahan kita.xde kesalahan pun dia bising jugak.xnk tengok kita hidup senang, kalau kita menumpang di rumah dia,buat kita macam orang gaji, dia halau lagi, rasa apa ye?siap talam dua muka lagi. rasa nk menjerit nak maki hamun nak marah je kan. tapi kita tidak diajar sebegitu. Agama Islam mengajar kita supaya sabar dan sentiasa memaafkan kesalahan orang lain. Masalah ini kalau difikirkan akan menitislah manik-manik jernih dari mata. Betul? kalau nk tidur tu konpem tak boleh tidur. Guling sini, guling sana. Secara tidak langsung sebenarnya kita telah mengundang caj-caj negatif dalam diri kita. Sebab tu la kita akan mudah kena penyakit. Migrain la, darah tinggi la, itu la, ini la. Jadi apa yang kita perlu buat? Ha, ambik je wuduk. xpun mandi lama- lama. Kalau dapat berenang lagi bagus. Air itu dapat menyejukkan dan memadamkan api.

Sabar itu kan sebahagian dari iman. Ye, saya tak nafikan bahwa gunung berapi pun lama-lama boleh meletus. Tahap kesabaran manusia memang tipis. Nabi Muhammad berpesan, balas la kejahatan dengan kebaikan. Seperti baginda sendiri, walaupun di caci, di maki, di baling najis. Tetapi baginda tidak pernah membalas dengan kejahatan. Berdoa untuk keburukan pun tidak pernah. Bertapa suci nya hati junjungan besar kita tu. Akhlak mulianya membuatkan musuh2nya akur dan insaf. Bolehkan kita menjadi begitu? Boleh. Ye boleh. Pepatah melayu pun ada menyebut buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali,. Habis? Boleh buat 2 3 kali ke?ahaha. Just kidding. Jangan buat langsung la. Ingat, tuhan tu maha adil, nanti tuhan balas la. Samada stress dengan tempat kerja ke, anak sakit ke, hutang belambak ke, hidup x tenang. Tapi kalo ditimpa musibah tapi x ubah2 juga perangai, asyik nak salahkan orang lain jugak tu sendiri punye fikir la.

Kita memang kena selalu muhasabah diri. Kalau kita susah hati org cari pasal dengan kita, ubah la mana-mana perangai kita yang kita rasa perlu di ubah. yang orang tegur tu kita ubah la jadi lebih baik. Sentiasa berfikiran positif. Ye, kita akan menarik caj2 positif di sekeliling kita. Pejam mata, tarik nafas dalam-dalam dan fikir. Kalau kita menjadi center of attraction oleh orang sekeliling kita, maksudnya kita terlalu attractive and adorable! sebab tu ramai orang jelous kan? Jadi orang popular kan susah :) Kita sebagai cerdik pandai ni kena bertolak ansur dan senyum sokmo ! kalau sakit hati jangan jadikan kita sakit jiwa sama seperti mereka. Bercakap dengan 1 orang bodoh lebih susah dari bercakap dengan 10 orang pandai. Life is too short to think about problems! 

Apabila melalui saat-saat menyedihkan ini, kita sedar bertapa perlu nya saya menjadi baik dan tidak melakukan perkara yang sama kepada orang lain. Kita akan rasa bagaimana  pedih rasanya apabila dilayan seperti orang gaji,. dihalau , dimarah, diperli, dibebel dan lain-lain. Semua yang terjadi menjadikan kita lebih matang dan baik. Alhamdulillah. Selalu set minda dan berdoa supaya menjadi yang terbaik di antara yang terbaik. Jangan buang masa bergaduh dengan org lain.Ingat, doa yang baik-baik je dan sentiasa tambah ilmu. Selalu beribadat, mengaji quran, beriadah dan bermain. Sibukkan diri supaya kita tak sibuk nk fikir pasal orang:)

No comments:

Post a Comment